vrijdag 11 juni 2010

20 meter ondergronds in een mijn van 1meter breed

Donderdag 3 juni
We gaan precies om 9.00 op pad nou dat zijn we niet gewend een Marokkaan die zich aan de tijd houdt! We komen aan bij en veld met mijnen . De mensen wonen daar ook een aantal dagen als ze op zoek gaan naar stenen. Chris gaat met de gids en de eigenaar van de mijn op zoek naar stenen. Ik ga niet mee want wat blijkt je moet je in een gat vergelijkbaar als een waterput laten glijden en dan door allemaal gangetjes kruipen waar Chris veel te groot voor is. Wat een avontuur. Chris moet ook een lange broek aan doen dat blijkt achteraf helemaal geen gek idee te zijn. Chris komt met een paar mooie stenen terug en is erg onder de indruk van deze honden baan van die eigenaar van die mijn. We geven hem wat geld en de koektrommel met de koekjes van de mevr van de boot. We gaan naar een andere mijn waar je redelijk door heen kan lopen. We nemen een lamp mee gevuld met carbid als dat maar goed gaat. We vinden mooie stenen en het is zelfs zo de moeite waard dat Chris gereedschap uit de camper gaat halen om het eruit te hakken. We drinken thee bij een meneer die daar “woont”en een bekende van de gids is. Ze vertellen dat als je 8 dagen in de mijn werkt je niet meer weet of het dag of nacht is je eet en slaapt wanneer het je uit komt. Dus wanneer je naar buiten gaat loop je de kans om midden in de nacht buiten de grot staat! We gaan ook naar de loodmijn die al 15 jaar dicht is. We moeten over een onmogelijke weg maar het blijkt toch allemaal weer net te kunnen. Daar klimmen Chris en de gids omhoog en ik blijf beneden. Ik ga mijn enkels niets breken ik heb nog een Nijmeegse 4 daagse voor de boeg. Ze worden ook gewaarschuwd dat het niet veilig is om in een andere mijn binnen te gaan omdat die tocht wel op instorten staat. Ik moet van de gids ook in de buurt blijven want hij wil niet dat ze me lastig vallen. Moe maar voldaan gaan we terug naar het winkeltje en de daar moeten we couscous eten het stelt niet zo heel veel voor maar deze mensen zijn ook niet zo heel rijk. Ze zijn een nieuw stukje aan de winkel aan het aanbouwen en dit gaat echt op zijn Marokkaans. We hebben ook nog een voorbeeld voor hem gemaakt in het Nederlands dat campers welkom om te slapen. Prachtig vond hij het. Chris heeft ook mooie foto’s in de mijn gemaakt en we gaan ze thuis op een papier plakken en plastificeren en dan sturen we het op en kan hij het mooi in zijn nieuwe winkeltje hangen. We kopen een lamp van wit steen. En we geven geld voor de rondleiding en een delf blauw potje. Blijkbaar is hij erg tevreden want als we in de auto zitten komt hij nog een cadeautje brengen. En als we bijna de weg op draaien komen er nog 2 doosjes met steentjes en fossielen aan. We zullen veel reclame voor deze jongen gaan maken en op de campersite wat info geven hoe en waar precies de winkel is. Want deze jongen weet zo veel af van de stenen die verdiend gewoon wat klandizie. We rijden 25 km en komen op een camping terecht hier is ook een groep met Nederlanders en een paar met een caravan nou dat is een uitdaging met deze wegen . We hebben eerst de camper uitgemest want wat een zand en stof zooi niet te geloven. Na een filmpje kijken lekker slapen wat een dag!

Geen opmerkingen: