maandag 1 september 2008

Boedapest


Zaterdag: een lange dag rijden om 17.30 aangekomen op een stads camping in Boedapest.

Het systeem van de camping is: er is geen systeem en je mag dus daar gaan staan waar je wil en het resultaat is dat alles kris kras door elkaar staat, maar dan staan we ook 3 km buiten het centrum.


Zondagochtend al vroeg op pad.

Het voordeel van de zondag is dat het niet zo druk is met auto's dus dat is wat prettiger op de fiets. Eerst maar eens wat rond kijken en in het begin had ik het gevoel dat ik net vanalles mistte.

Maar eenmaal bij het park aangekomen ging het goed en bij het kasteel was een cultureel gedoetje aan de gang en na een kleine vergoeding mochten we naar binnen.

We kregen een bandje om als of we in een inrichting zaten.

Er was een koor aan het zingen en later een poppenkast voor de kids maar het was een bijzondere Jan klaase hij sloeg als z'n tegenspelers met een houten stok op z'n kop!

na een middeleeuws broodje zijn we terug naar de stad gegaan. Langs het Heldenplein zo het Parlement wat vanaf Pest niet zo bijzonder is.

Bij de basaliek was een hele grote groep die masaal naar binnen ging dus dat konden we vergeten .

Er zou een rechter hand van iemand liggen en de voetballer Poeskas zou hier liggen wat heel bijzonder is. Chris vraagt zich af waar ze Johan Cruiff ooit gaan begraven!

Een lekker ijsje gegeten en nog wat rond gefietst en zo kom je van alles tegen.

De bedoeling was om ergens wat te gaan eten maar we konden het niet echt vinden dus maar op de camping gegeten. Later bleek dat het straatje met alle eettentjes ook lastig was om te vinden want het was afgesloten maar de buurvrouw heeft op de kaart laten zien waar het zit dus morgen in de herkansing want ik wil wel hongaarse goulash soep eten.

Tot nu toe zijn we enthousiast over Boedapest.


Maandag 1 september.

Vandaag staat Boeda op het programma.

Eerst naar de markthal lijkt een beetje op de markthal zoals we ze van Spanje kennen alleen veel groter.

Allerlei typisch Hongaarse spulletjes te koop.

Wat op viel is dat de verkopers zeer vriendelijk zijn maar helemaal niet opdringerig.

Ze laten je rustig kijken en als je wat wil kopen komen ze in actie of zou het met maandagochtend te maken hebben?

We hebben salamie gekocht en twee zakjes met paprika poeder en sweet en hot ik denk dat ik de hot aan Merel mijn spaanse juf schenk.

Over de brug fietsen en in Boeda was een fietspad dat ging dus geweldig en zo had je mooi uitzicht op Pest.

Hier zijn minder bouwwerken en kerkjes .

We zijn naar boven gegaan naar de burcht en daar was ook van alles te zien een marktje en heel mooi uitzicht op Pest.

We hebben de soep gegeten was wel lekker.

Weer naar beneden en over de andere brug naar Pest Chris wilde een ijsje eten want ze maakte er een kunstwerkje van. Een ijsje in de vorm van een roos niet duur en nog lekker ook.

Ik zat al weer naar de Basaliek te loeren ( zelfde pleintje) en we zijn toch maar naar binnen gegaan. Erg mooi van binnen en de rechterhand gezien Chris vind het allemaal niet zo interesant en volgens hem is het gewoon een afgehakte hand van een boef !!!!!!wie zal het zeggen.

Op naar het museum house off teror waar je de niet leuke dingen over Boedapest kunt bekijken. Maar maandag gesloten we hadden het kunnen weten.

Besloten om terug naar de camping te gaan maar toen was het tijd voor het stuntje van de dag: lekke band en de plak spullen uit de tas gehaald slim!

Chris had in Boeda een fietsen winkel gezien dus eerst samen terug naar de brug en daar ben ik gaan zitten en Chris op mijn fiets met achtewiel weer over de brug naar de fietsenwinkel.

Bandenplak was 500 en dan moest Chris hem zelf plakken want dat doen ze hier niet en een nieuwe band was 600 en 400 voor het wisselen. dus voor 1000 ( 4 euro ) weer klaar.

Zo waren we weer een uurtje verder dus maar besloten om meteen wat te gaan eten. Menu voor twee en een toetje. Omdat het allemaal niet zo vlot ging inmiddels donker dus weer naar de brug en Boedapest in het donker gezien ook leuk.

We hebben heel goed de stad op de fiets kunnen bekijken en dat scheelt tijd en heel veel loopwerk. De Hongaren zijn aardige mensen.

Morgen naar Servie.

5 opmerkingen:

tiny&frans zei

leuk verslag over boeda en pest .
gelukkig kon je een nieuwe band krijgen .Morgen gaan jullie naar servie ben benieuwd hoe het daar is .
Veel plezier op de verdere reis .
liefs je moeder en frans

von zei

Ook wij lezen jullie verhalen via de blog,maar waar blijven de foto's? heb je nog geen album op picasa?
Wij wensen jullie een fijne vakantie toe.

Sil en Yvon van den Berg

Ilona zei

In Istanbul niet fietsen hoor. Daar rijden ze je namelijk wel gewoon dood! En als je een fietsenmaker/fietsenwinkel zoekt... die zitten meestal onder een viaduct (logisch toch)
Veel plezier in Servie.
Sretna put (goede reis in het servokroatisch)

Johanni zei

Hehe, ik ben dr eindelijk achter hoe ik een berichtje achter moet laten hier. Maar goed het is me gelukt, het kan natuurlijk niet zo zijn dat je een paar weken niets van deze muts hoort, haha !

Leuk hoor om jullie verhalen te lezen, zo blijf ik een beetje op de hoogte wat jullie allemaal uitspoken, hihi ! Veel plezier en ik ga nu vaker een berichtje plaatsen !
Goede reisssssss
Groetjes Johanni

Anoniem zei

Leuk om zoiets te lezen! Vorig jaar heb ik ook twee weken in Boedapest doorgebracht. Ik heb mijn kamer in Hotel Novotel Budapest Centrum via http://www.hoteltelnet.hu/nl/ vantevoren geboekt. Het art deco gebouw lag in het hartje van de binnenstad en zo waren de belangrijkste bezienswaardigeheden in handbereik. Boedapest is echt een aanrader!