zondag 28 september 2008

De weergoden zijn niet met ons!

Vandaag vroeg op want om 6.50 worden we opgehaald om met de ballon mee te gaan. Het waait hard en ik voel af en toe een spatje regen. We staan netjes voor de camping te wachten en daar komt het busje aan .Niet om ons op te halen maar om te vertellen dat voor het eerst in 3 maanden de tweede vaart niet door gaat te veel wind! Normaal varen er 40 ballonnen nu maar 11. En de beter maatschappijen nemen gewoon geen risico en blijven dan ook aan de grond! En met zoveel bewolking zie je ook niet veel, en volgens de camping baas zou het slechte weer 4 dagen aanhouden dus wachten op beter weer daar hebben we geen tijd voor. Maar als we ooit misschien met Kangaroe reizen terug komen dan proberen we gewoon opnieuw en reserveren we via de camping eigenaar. We waren nu vroeg om weer verder te reizen en zijn eerst naar Derinkuyu gereden naar een onderegrondse stad. Ze hadden daar een gangen stelsel van 20 verdiepingen 85 meter diep er zouden 100000 christenen in noodsituaties tijdelijk gewoond hebben. Als ze moesten vluchten voor de vijand. Een molensteen van 500 kilo kon door 2 personen het hele gangenstelsel afsluiten.Chris heeft nog een Duitser met hartproblemen moeten redden. Door de smalle gangen en constant gebukt lopen komen veel oudere mensen in de problemen. Bij de uitgang zaten ze met z'n alle bij te komen.En zeiden nemals wieder! Het zou niet onverstandig zijn om net zo als bij de Pyton in de Efteling een bord te plaatsen bij de ingang om mensen te waarschuwen. Door het binnenland richting Mersin, weer heel veel armoede gezien de welvaart is hier nog niet ontdekt. Hier is ook niets voor toeristen. Ze verbouwen aardappels en dit word per 10 kilo aan de weg verkocht. Kunnen we het hele jaar nog van eten. De weg werd slecht en we moesten afdalen door een hooggebergte. Door de regen moesten we ook voorzichtig rijden maar gelukkig ook een stuk tolweg en onze tolkaart doet het ook nog. Bij een camping aangekomen aan de kust ontdekken we een andere mentaliteit. Het was hem teveel moeite om ons te woord te staan en vroeg hoeveel personen? En brulde 25 TL normaal 33TL nou mooi niet dan gaan we wel ergens vrij staan. We zijn hem achteraf dankbaar want de volgende camping leek op een Bounty eiland. Voor 20 TL hadden we een prive strand met 2 ligstoelen voor de deur picknik tafel en boompje voor de schaduw. Afstand van camper naar zee 8 meter. Het is een boerencamping want er lopen kippen konijnen katten en een hond dus keus genoeg wat er vanavond in de pan gaat!