vrijdag 2 oktober 2009

camping in syrie




Dinsdag 22 sept. Zwemmen in de woestijn, eten in een bedoeïenen tent .
We worden wakker van het gekreun en gesteun van de waterwielen. Na het ontbijt gaan we ze bekijken. Het is een heel indrukwekkend gezicht en wat een geluid. We bekijken ze allemaal en rijden dan richting Damascus. Halverwege zien we op de kaart dat het slimmer is om naar Palmyra te rijden. Dit 150 km om en dwars door de steppe. We missen een bord en we moeten om rijden shit ook dat nog. Nu maar hopen dat het allemaal de moeite waard is. We komen onderweg bedoeïenen tegen. Ik kan het me niet voostellen hoe je midden in de steppe in de kokende zon in een tent zonder water leiding en toilet kan leven. Ze hebben wel een schotel dus ook tv!!!!! Wat hebben wij het dan luxe in de camper. We komen aan in Palmyra en merken al gauw dit is een pretpark met Romeinse stenen. Net als in Cide ( Turkije) maar dan veel groter maar alle bezienswaardigheden liggen langs de weg! We worden belaagd door de bevolking voor eten slapen en allerlei tochtjes overal naar toe. We gaan eerst het museum in en daar maak ik voor het eerst kennis met een mummie. Er liggen veel mooie beelden van de Beltempel in het museum we zijn onder de indruk. En ze hebben pas laat in 1940/75 dit alles gevonden wie weet wat er allemaal nog ligt. Morgen maar eens gaan zoeken! We slapen op een camping met een douche en warm water en een zwembad voor nog geen 2 euro. We eten in een bedoeïen tent we krijgen 6 schoteltjes met van alles en nog wat en rijst met kip. Erg lekker we zitten wat uit te buiken komt er ineens een muisje om de hoek kijken oooohhhhh nee he. Nu snappen we waarom die kat hier zo dik is. Later blijkt het een soort hamster te zijn met een pluim staart. Er lopen ook kikkers rond ja in de woestijn maar dat komt omdat er veel water van het zwembad in de tuin loopt en dit is een paradijs voor kikkers geworden.

Woensdag 23 sept. 21 jaar getrouwd. 3 weken van huis.
We fietsen door de ‘brokstukken’ naar de Beltempel met een reusachtig binnenhof van 210 meter bij 205 meter het is weer heel bijzonder en de zon maakt er een mooi kleuren spel van. We fietsen een heel stuk door de antieke stad en komen zo bij de graftombes terecht. We hebben geluk hij gaat net open. Het is raar om daar zo door heen te lopen. We moeten Syrie een compliment geven want er staat heel veel in het Engels geschreven bij de bezienswaardigheden en dat is in Turkije niet zo. In de oudheid begroef men de dode buiten de stad. Hier zijn het familiegraven. Maar daar hoorden ook de slaven en dienaren bij. In sleuven in de muren werden in lagen boven elkaar in de sarcofagen geschoven En een portretbuste van de dode op de voorkant van de afdekplaat. We komen een man met 2 zonen en 7 dochters tegen en ze zijn de hele tijd aan het giechelen want ze vinden mij maar raar. Ik vraag of ze met me op de foto willen nou dat willen ze wel en toen ook ineens allemaal en ik krijg een baby in mijn handen geduwd en ook dat moet op de foto. Een maal buiten wil er een meisje wel fietsen op mijn fiets nou vooruit dan maar. Ze kan fietsen alleen remmen gaat niet helmaal goed. Chris gaat op de brommer van de campingbaas een stukje rijden ik later achterop Wat een lol. Om 18.00 nemen we de taxie naar boven voor de zonsondergang dit stelt niet veel voor maar het uitzicht over de verlichte stad is wel mooi. Als we terug komen is het druk op de camping geworden met 4 franse campers en 6 lelijke eendjes. We eten in het restaurantje van de camping we krijgen kip. We staan met de camper tegenover het kippenhok ik ben vergeten te tellen hoeveel er vanmorgen nog in zaten!

Geen opmerkingen: