vrijdag 9 oktober 2009

kado van de koning!

Woensdag 30 sept We krijgen het cadeau van de koning.

We wachten op de Spaanse meiden die rijden mee naar Aqaba. Ze komen niet alleen maar met 2 jongens aangelopen. Dat hebben ze snel voor elkaar!!! De mannen willen ook een lift. Oke met 6 man en 4 rugzakken vertrekken we naar Aqaba. Onderweg stapt de Hobbit uit (uit new zeeland)en gaat liften naar Aman. Wij gaan in Aqaba naar het strand en de rest gaat hun eigen weg. We hebben wel om ze gelachen en als we ooit in Bilbao Spanje komen moeten we langs de meiden. We gaan eerst boodschappen doen en scoren heel lekker bruin brood. Dan komen op south beach terecht met rieten parasolletjes en een douche. Dit heeft de koning aan het volk cadeau gedaan. We gaan zwemmen en dan komt er iemand naar ons toe of we willen snorkelen. Ik niet Chris wel. Hij komt helemaal enthousiast terug 2 meter uit de kant begint het koraal al en botjes vissen. Tuurlijk Chris ik ga het met mijn eigen ogen bekijken en ja hoor er zwemmen prachtige vissen . Alleen wel heel dicht bij, en het koraal zo mooi nog nooit gezien. Ik word alleen een beetje moe van al die vrouwen hier ze gaan met kleren aan zwemmen en ook onder de douche en ze lachen me echt uit nou ze bekijken het maar ik ga in mijn badpak zitten het is bloedheet. We blijven op de parkeerplaats slapen waar het druk blijft want de lokals komen hier picknicken en ze slapen op het strand en in eerste instantie moeilijk doen dat wij in de camper slapen!

Donderdag 1 okt visjes voeren. En we verbranden onder de parasol.
Chris gaat met brood de zee in om zo de vissen te lokken en foto’s te maken het schijnt te lukken. Ik ga heerlijk lezen en we houden een echte vakantie dag. We zijn soms zo druk dat voor je het weet de dag voorbij is. We proberen stroom te regelen want de accu is bijna leeg we hebben geen vlees meer dus heel erg is het niet. Maar de parkeerwachters zijn eigenlijk een stel eikels en na veel ergernis zitten we een uur aan het stroom want dan krijgen we ineens een verhaal te horen dat de stroom zo duur is. Laat maar gaan ze snappen er niets van.

Vrijdag 2 okt onder militaire begeleiding naar Aman.
Na een duik rijden we in een keer naar Aman. Maar eerst nog een broodje en een gebakje halen. We vinden na lang zoeken de supermarkt in Aqaba en ze hebben zelf vlees. Onderweg nemen we een militair mee die staat te liften hij praat 3 woorden Engels. Waar moet hij er uit? Hij roept van zelf stop hoopt Chris. Hij doet op een gegeven moment zijn baret op en roept ho en wijst naar de weg. Hij heeft maar mooi een lift van 150 km gehad. We vinden geen plek om te slapen in Salt. Het is ook al donker 18.30 .Zal het nu dan toch mis gaan. Ik herinner me het verhaal van Wil dat ze gewoon een oprit zijn opgereden en heel gastvrij zijn behandeld. We proberen het er zitten mensen buiten en Chris gaat vragen of ze een plek weten in de hoop dat ze zeggen kom maar op de oprit staan. Er is een man die Engels spreekt en brengt ons naar een plek. Later blijkt dat het niet zijn huis was dus kon hij ons ook niet uitnodigen op de oprit. We vinden het allang best. Hij wil ons morgen de stad laten zien we moeten hem maar bellen. We zien wel.

Zaterdag 3 okt Jammer dat we geen Arabisch kunnen lezen.
We gaan naar Salt en komen de man weer tegen we drinken bij hem thuis een kopje thee. Hij had wel gezegd dat we bij hem thuis konden slapen maar we twijfelde stom want nu blijkt hij een prachtig huis te hebben. We tanken de camper vol met water en nemen afscheid van hem en zijn family. We willen naar de glasfabriek maar we kunnen het niet vinden we vragen het maar het wil niet lukken. Na een omweg komen we wel bij het kasteel. We gaan het bekijken en rijden dan naar Jerash we zien de herdershonden op de parkeerplaats staan en we gaan er naast staan er staat ook een Duitser dus blijkbaar zijn campers hier van harte welkom.

Zondag 4 okt Camper in staking. Na een handkus Syri weer in.
We bekijken eerst Jerash. Een pretpark met oude stenen. Er zijn allemaal souvenirs kraampjes die door de overheid worden gesubsidieerd. En ik koop 2 armbandjes die door bedoeïen vrouwen worden gemaakt dit heeft de vrouw van de koning opgezet zodat ze wat inkomen hebben altijd goed. Het is echt de moeite waard het Romeins theater is niet tegen een berg aangebouwd wat bijzonder is en ze maken muziek om zo de akoestiek te laten horen. Het lijkt alsof er 10 trommels zijn. Er is zijn ook mozaïek vloeren nog redelijk intact. En al die prachtige zuilen met de zon erop echt heel mooi. Blijk dat we na lang twijfelen toch ook deze oude stenen hebben bekeken. Want we zijn een beetje oude sten moe aan het worden!!! Dus ik heb al besloten dat we niet naar Athene gaan dat doen we wel over 10 jaar. We besluiten om de grens over te gaan we hebben alles gezien. Maar de camper denkt er anders over geen beweging in te krijgen. Nee he. Het contact had de hele nacht aangestaan nadat we de ramen hadden dicht gedaan slim. Chris het dorp in en iemand geregeld en voor 2 euro een startkabel geleend ( ze zullen eens niet aan je verdienen) Met 2 man sterk terug met een auto naar de camper. En in een poep en een scheet deed hij het weer. De mannen willen niets drinken maar chocola!!!!!! Nou dat is te regelen ik geef de laatste Nederlandse repen weg.